Hoofdremcilinder vervangen - defecten herkennen en kosten bepalen
Bij het remmen wordt de remdruk opgewekt via de hoofdremcilinder. Elke storing moet onmiddellijk worden verholpen door een gespecialiseerde garage. (Afbeelding: Wachira Wacharapathom @ istockphoto.com)
Inhoudsopgave
- Taak van de hoofdremcilinder
- Opbouw van de hoofdremcilinder
- Symptomen van een defecte hoofdremcilinder
- Welke andere oorzaken zijn mogelijk?
- Vervang de hoofdremcilinder
- Kosten voor het vervangen van de hoofdremcilinder
Taak van de hoofdremcilinder
De hoofdremcilinder markeert het startpunt van het hydraulische deel van schijfremmen. Zijn taak is het opbouwen van de benodigde remdruk, die uiteindelijk de remzuigers beweegt. De remzuigers drukken de remblokken tegen de remschijf zodat kinetische energie wordt omgezet in warmte en de auto vertraagt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor trommelremmen, alleen spreekt men van wielremcilinders en remschoenen.
De remmen vormen een essentieel onderdeel van jouw auto
Opbouw van de hoofdremcilinder
De remdruk in de hoofdcilinder ontstaat door een zuiger die de remvloeistof in het gesloten systeem samendrukt. De benodigde kracht komt van het rempedaal en wordt meestal vergroot door een rembekrachtiger. Als het remsysteem werkt, kan de druk alleen worden afgelaten van de beweegbare zuigers en het rempedaal zelf als deze weer wordt vrijgegeven. Snelle drukontlasting bij het loslaten van de rem vermindert slijtage en vermindert het brandstofverbruik en is daarom van cruciaal belang naast de snelle drukopbouw. Van buiten ziet de hoofdremcilinder eruit als een metalen buis met meestal vijf openingen. De drukzuiger wordt aan de voorzijde ingebracht, de hoofdremcilinder is via de bovenste openingen verbonden met het remvloeistofreservoir en de remleidingen zijn verbonden met de laatste twee openingen die uiteindelijk via de ABS-regeleenheid naar de remmen op de wielen leiden.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat beide remcircuits van een tandem hoofdremcilinder uitvallen. Afbeelding: Fred the Oyster @ wikimedia.org (CC BY-SA 4.0)
Je kunt aan de twee remleidingen zien dat het een tandem hoofdremcilinder is, zoals wettelijk vereist. Kenmerkend is dat twee drukkamers verschillende remcircuits creëren die onafhankelijk van elkaar kunnen werken en zo voorkomen dat het gehele remsysteem uitvalt. Dit is mogelijk omdat er een tussenzuiger in de hoofdremcilinder zit die kan bewegen, maar de twee drukkamers scheidt en afdicht. Als een van de remcircuits lekt, wordt de tussenzuiger ofwel tegen de achterwand van de hoofdremcilinder gedrukt en ontstaat de remdruk tussen de drukzuiger en tussenzuiger of raakt de drukzuiger de tussenzuiger en het remcircuit tussen de achterwand van de hoofdremcilinder en de tussenzuiger bouwt de druk op. De remcircuits worden ook diagonaal gebruikt, dus per remcircuit wordt één voor- en één achterwiel geremd, zodat het voertuig zoveel mogelijk in de rijstrook blijft.
Symptomen van een defecte hoofdremcilinder
Een defecte hoofdremcilinder valt altijd op door een verminderd remvermogen, omdat er maar twee wielen worden geremd in plaats van vier. Tegelijkertijd neemt de pedaalslag van de rem toe, d.w.z. het drukpunt beweegt merkbaar naar achteren en het pedaal moet veel verder worden ingedrukt voordat de remwerking voelbaar is. Een van de drukkamers is namelijk niet meer gevuld met remvloeistof. Ook komt het vaak voor dat het rempedaal zachter wordt wanneer een hoofdremcilinder wordt bediend, d.w.z. hij geeft mee en de voet zakt steeds meer naar het vloerpaneel. Dit is vooral merkbaar bij stoplichten. Uiteraard zal ook de remdruksensor een alarm geven en via het waarschuwingslampje en eventueel de boordcomputer een bijbehorende melding geven. Ongeacht welk symptoom je het eerst opmerkt, je moet zo snel mogelijk naar de garage. De auto is niet meer betrouwbaar. Rijd met aangepaste snelheid of laat bij twijfel het voertuig slepen.
Afhankelijk van het voertuig kost een nieuwe hoofdremcilinder vanaf ongeveer 30 euro.
Welke andere oorzaken zijn mogelijk?
Een zacht, meegevend rempedaal, een ongebruikelijk ver tegendrukpunt en slechte remprestaties kunnen behalve de hoofdremcilinder andere oorzaken hebben. Misschien is een remleiding defect? Het hoeven geen gaten of scheuren te zijn. In tegenstelling tot remleidingen kan een remslang uitpuilen en als een soort drukaccumulator fungeren. Lekkages zijn gemakkelijker te diagnosticeren, omdat door het rempedaal in te drukken het niveau van de remvloeistof in het expansievat omlaag gaat. Daarnaast kunnen ook de remklauwen of wielcilinders problemen veroorzaken. Onjuiste ventilatie van het remsysteem kan lijken op defecte hoofdcilinder. Ten slotte kan de ABS-unit beschadigd raken, zodat de garage bij van een vermoeden de hoofdremcilinder zal controleren. Hiervoor wordt de druk in de remcircuits gemeten, die bij bediening circa 50 bar bedraagt en in 45 seconden niet meer dan 4 bar mag dalen.
Vervanging van de hoofdremcilinder
Zoals alle werkzaamheden aan het remsysteem moet een gespecialiseerde garage de hoofdremcilinder vervangen. Want bij ondeskundig werk brengt je jezelf en anderen in gevaar en loop je het risico dat de dure ABS-eenheid beschadigd wordt. Afhankelijk van de inbouwpositie moet je eerst ruimte vrijmaken en vaak de hoofdremcilinder inclusief de rembekrachtiger verwijderen. Uiteraard wordt bij deze gelegenheid ook de remvloeistof ververst, die ook voor het werk moet worden afgetapt, zodat deze niet lekt en leidingen en slangen kan aantasten. Het probleem met de hoofdremcilinder zijn meestal de afdichtingen of kleppen naar het expansievat. Als ze niet goed sluiten, ontstaat er druk in het expansievat, dat bijna opblaast. Dit kan te wijten zijn aan oude afdichtingen of vuil dat in het expansievat is terechtgekomen toen de remvloeistof werd ververst. Scheuren in de hoofdremcilinder zijn alleen te verwachten bij inferieure producten en zijn uiterst zeldzaam.
Ga naar de garage om de hoofdremcilinder te vervangen. Een nieuw onderdeel is doorgaans goedkoper dan een reparatieset.
Kosten voor het vervangen van de hoofdremcilinder
Zoals bij de meeste herstellingen, vormt de werktijd een groot deel van de kosten. Hoofdremcilinders vind je bij Carpardoo vanaf ongeveer 30 euro en kosten zelden meer dan 150 euro. Afhankelijk van de installatiepositie en toegankelijkheid kan het tot drie uur duren om ze te vervangen. Daarnaast zijn er de kosten voor het verversen van de remvloeistof en de nodige troubleshooting, wat altijd de moeite waard is. De hoofdremcilinder wil je immers niet vervangen als de oorzaak een remleiding is. Afhankelijk van het uurtarief van de garage en de auto moet je rekenen op zo'n 300 - 700 euro voor het vervangen van de hoofdremcilinder.